{"id":1102,"date":"2020-08-11T12:13:19","date_gmt":"2020-08-11T12:13:19","guid":{"rendered":"https:\/\/safebase.no\/?p=1102"},"modified":"2023-05-12T07:05:35","modified_gmt":"2023-05-12T07:05:35","slug":"slik-endrer-elektrifiseringen-av-samfunnet-driften-av-nettselskapene","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/safebase.no\/slik-endrer-elektrifiseringen-av-samfunnet-driften-av-nettselskapene\/","title":{"rendered":"Slik endrer elektrifiseringen av samfunnet driften av nettselskapene"},"content":{"rendered":"\n
Johansen er leveringsansvarlig til energisektoren i SafeBase, og har som kollegene i Energi-teamet selv bakgrunn fra elektro- og kraftbransjen.<\/p>\n\n\n\n
\u2014 For \u00e5 tilf\u00f8re nok verdi til kundens data m\u00e5 vi ha dyp forst\u00e5else for utfordringene i bransjen vi leverer til. \u00c5 v\u00e6re eksperter p\u00e5 sammenstilling av store data, maskinl\u00e6ring og alt som h\u00f8rer med til nyttegj\u00f8ring av data er ikke nok, sier Johansen.<\/p>\n\n\n\n
Han mener den dype personlige interessen han og kollegene har b\u00e5de for datateknologi og for industriene de jobber inn mot er avgj\u00f8rende for \u00e5 lage meningsfull teknologi og gi r\u00e5d som kundene stoler p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n
\u2014 For \u00e5 v\u00e6re troverdige hos nettselskapene m\u00e5 vi selvsagt vite hvordan bransjen, nettet og driften fungerer – og hvilke utfordringer de har i dag, og i n\u00e6r framtid.<\/p>\n\n\n\n
Elektrifiseringen av samfunnet er en av de gryende utfordringene i kraftbransjen. SafeBase har i en \u00e5rrekke laget l\u00f8sninger i teknologiplattformen SafeMon for \u00e5 gj\u00f8re arbeidet med nettstasjonsoverv\u00e5king og nettnytte enklere for energibransjen. N\u00e5 handler mye om flaskehalser p\u00e5 flyttefot.<\/p>\n\n\n\n
Tidligere oppstod flaskehalsene p\u00e5 overf\u00f8ringslinjene og inn til byene. Johansen mener str\u00f8mleverand\u00f8rene har god kontroll p\u00e5 overf\u00f8ringsnettet i dag. Flaskehalsene har derimot flyttet seg ut til str\u00f8mkundene.<\/p>\n\n\n\n
\u2014 Den raske \u00f8kningen av biler med elektrisk drift i samfunnet p\u00e5virker selvsagt nettselskapene. Elbileiere \u00f8nsker \u00e5 lade bilen s\u00e5 raskt som mulig ved sitt eget hus, og noen ber nettselskapene om \u00e5 f\u00e5 mer str\u00f8m til huset sitt. Dette kan f\u00f8re til behov for en dyr utbygging av kapasitet, som kanskje kan unng\u00e5s ved \u00e5 kunne styre n\u00e5r kundene lader ved \u00e5 ta i bruk tariff som virkemiddel, forklarer Johansen.<\/p>\n\n\n\n
Han poengterer at de nye AMS-m\u00e5lerne er flinke til \u00e5 gi kunden selv innsikt i str\u00f8mforbruket sitt.<\/p>\n\n\n\n
\u2014 Nettselskapene gj\u00f8r lurt i \u00e5 \u00f8ke m\u00e5lepunktene ute hos kundene. Forbruksm\u00f8nsteret er i endring, og de nye AMS-m\u00e5lerne gir store mengder anonymisert data om hvordan kundene bruker str\u00f8m og hvilken nettkvalitet som er ute hos kundene.<\/p>\n\n\n\n