09. jan 2020

Telia: — SafeMon skaper konkrete konkurransefortrinn for oss

Telia bruker SafeMon som støtteverktøy når de skal levere Norges beste mobilnett. — I SafeMon ser vi kvaliteten på stort sett alle elementene som utgjør mobilnettet vårt, og vi kan dermed agere på problematikk enten før det oppstår eller reagere veldig raskt, forklarer Head of Operational Control i Telia Norge, Bjørn Tore Gullord.

I Telia bruker de SafeMon til å sørge for at kvaliteten på mobilnettet alltid er på topp.

— Teknisk personell, ansatte på kundesenteret og i administrasjonen har alle hver sin tilgang som gjør at de på hver sin måte kan jobbe med å opprettholde og forbedre kvaliteten på mobilnettet.

Konkret konkurransefortrinn

— SafeMon bidrar til å øke leveransekvaliteten vår. Vi følger opp volum, kapasitet, kvalitet på forskjellige frekvenser og på forskjellige teknologielementer. Alle disse tingene setter SafeBase sammen i ett og samme dashboard, og det betyr at SafeMon skaper et helt konkret konkurransefortrinn for oss, sier Gullord.

— Andre leverandører har lignende systemer, men vi mener vi har et konkurransefortrinn siden vi har fått samlet alt på samme sted, utdyper han.

Anbefaler samarbeid med SafeBase

— Jeg anbefaler gjerne SafeBase til andre, og ville nok trukket frem den åpne tilnærmingen deres til teknologi og datadeling. Nyansatte teknikere i Telia sier de aldri har opplevd noe lignende andre steder – at noen har klart å sette så mye informasjon i samme system.

Samarbeidet med Safebase går i følge Gullord på skinner.

— Siden SafeBase leverer SafeMon etter SaaS-prinsippet (Software as a Service) blir samarbeidet svært dynamisk, og hver uke etter funksjonsutrulling sitter vi med et bedre produkt enn vi hadde forrige uke.

Åpenhet en suksessfaktor

Gullord forklarer at han mener denne åpenheten er grunnlaget for at SafeBase klarer å levere nøyaktig det Telia trenger.

— Siden de har denne åpne filosofien i bunn kan de visualisere alt. SafeMon svelger enorme mengder data i tilnærmet sanntid. SafeMon går utenpå alle andre systemer vi bruker til kvalitetsarbeid på mobilnettet og setter det sammen på ett sted. Om du noen gang skal snakke om big data så er det absolutt når vi snakker om data fra et mobilnett, og den virkelige nytten får man først når alt blir satt i sammenheng, avslutter Gullord.